Een kijkje achter de schermen met.. Commercieel directeur Wilco de Jong

In 2018 trad Wilco de Jong in dienst bij Brilmode. Eerst als sales manager, maar een jaar later werd hij commercieel directeur. Na ruim vijftien jaar bij verschillende firma’s in de optiek, was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Zijn belangrijkste taken? Het aansturen van de buitendienst, structuur brengen in de organisatie, marketingactiviteiten en het aanpakken van de ICT.

Wat was de grootste uitdaging?
“Wat in ieder geval veel tijd heeft gekost, is het compleet nieuwe softwaresysteem. Met verschillende werkgroepen hebben we uitgebreid geïnventariseerd waar iedereen precies behoefte aan had. In 2019 draaide alles zoals we wilden. Grote verbeteringen waren onder andere het voorraadbeheer, de administratie, maar ook het online bestellen voor onze klanten. We streven altijd naar maatwerk. Nu we op klantniveau kunnen kijken, zien we bijvoorbeeld in een oogopslag welke artikelgroepen en materialen een klant heeft besteld. Dit soort cijfers delen we met onze klanten, zodat we nog beter advies kunnen geven. Wat waren je bestellingen? Wat hangt er nog in de winkel? Onze buitendienst kan hier dan goed op inspringen en zorgen voor nog betere verkoopcijfers. De collecties blijven continu in beweging, dus optiekzaken bestellen liever meerdere keren per jaar. Zo blijf je altijd up-tot-date voor je klanten en zit je nooit met grote voorraden.”

Waren er ook verbeteringen voor de binnendienst?
“Zeker! In 2020 is de nieuwe website, compleet met webshop, opgeleverd. Hiermee konden we de binnendienst ontlasten. Ze staan onze klanten natuurlijk graag telefonisch te woord, maar tegenwoordig kunnen klanten heel eenvoudig zelf online bestellen. We hebben bovendien heel veel op voorraad, dus ze hebben de bestellingen razendsnel in huis. Per merk hebben we een professionele catalogus die iedereen in kan kijken. Handig als je met een klant in de winkel staat. Ben je geregistreerd bij ons? Dan krijg je een eigen inlog waarmee je direct de prijzen ziet en kunt bestellen. Een andere grote verbetering is het promotiemateriaal. Via de website kunnen opticiens direct promotiemateriaal (denk aan logo’s, sfeerbeelden, filmpjes, posters etc.) downloaden om voor hun eigen communicatie te gebruiken. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.”

Ook nieuw is de Marketing Menukaart?
“De Marketing menukaart hebben we in 2019 opgezet. Een uniek spaarsysteem voor onze klanten waarbij ze budget sparen voor marketingactiviteiten in hun winkel. Wisselende marketingactiviteiten met als doel: een betere sell-out en meer traffic naar de winkel. In 2020 hebben we het voor het eerst uitgerold. Onze klanten kregen een brief met inlogcode en een overzichtelijk boekje met tal van items om meer traffic in de winkels te genereren. Via een speciale webportal konden ze kiezen uit onder andere een winkelupgrade (raamstickers, stoepborden, een etaleur etc.), super leuke giveaways, complete winacties, social media campagnes, een professionele bedrijfsvideo en meer. Een groot succes! Je kon er trouwens ook voor kiezen om jouw marketingbudget aan een goed doel te doneren. Vorig jaar was dat KNGF Geleidehonden. Dat leverde 3.150 euro op!”

Wat is volgens jou de grootste kracht van Brilmode?
“Naast wat ik al benoemd heb, is het voor klanten prettig dat we al zolang actief zijn. We hebben ongelooflijk veel kennis en ervaring in huis. Zowel in de binnendienst als de buitendienst. Dat levert ook lange relaties op met leveranciers en klanten. Daarbij hebben we de meeste collecties op voorraad, waardoor we snel kunnen schakelen. We werken met drie verschillende leveranciers, waarmee we een mooi en uitgebreid productportfolio kunnen aanbieden. Niet alleen qua diversiteit, maar ook qua prijs. Fraaie correctiemonturen van Materika, verglaasbare leesbrillen, vrolijke
kinderbrilletjes van Lookkino, maar ook de magnetische clips van LookAdd of de betaalbare zonnebrillen van INVU.

Kortom, we zijn op de goede weg. De eerste stappen richting toekomst zijn gezet. Maar we zitten natuurlijk nooit stil. We proberen continu de kwaliteit en dienstverlening te verbeteren. Alles voor de klant. Daar stonden we vroeger al bekend om. En dat zal ook nooit veranderen…”