De binnendienst: het kloppend hart van Brilmode by Osinga

Als opticien zie je doorgaans meestal vertegenwoordigers. Met name van de merken die je in de winkel hebt hangen. De binnendienst spreek je vaak alleen telefonisch. Wat gebeurt er eigenlijk bij de binnendienst? Wie zitten er bij Brilmode.nl op kantoor en wat doen zij zoal op een dag? Hoog tijd om ‘het kloppend hart’ eens voor het voetlicht te zetten.

Telefoontjes
Toen Mark Osinga begon met Osinga Brilmode, zaten er slechts twee dames op de binnendienst. In de loop der jaren is dit aantal gegroeid naar negen. Bijna de helft van hen is al sinds eind jaren negentig in dienst bij het Leusdense bedrijf. De administratie, de boekhouding, in- en verkoop, magazijn, service desk: het bevindt zich allemaal in het fraaie kantoor in Leusden.

Aan wat voor werkzaamheden moeten we denken?
“Geen enkele dag is hier hetzelfde. We krijgen de hele dag door telefoontjes en vaak zijn dat bestellingen. Die kunnen ze ook via de website of hun vertegenwoordiger plaatsen, maar soms willen klanten net iets anders of bijvoorbeeld eerst een zichtzending. Ook gebeurt het regelmatig dat we een particulier aan de telefoon hebben. Zij zoeken een bepaalde bril. Afhankelijk van waar ze vandaan komen, verwijzen we hen dan door naar de dichtstbijzijnde optiekzaak.”

Voorraad en service
De kracht van Brilmode is de service en de grote voorraad. Veel bestellingen zijn direct leverbaar (meestal de volgende dag in huis!), maar het zorgt ook voor een hoge servicegraad. Onderdelen, een gebroken voorstukje, een setje nieuwe veren: veelal ligt het al klaar in het ruime magazijn op de eerste verdieping. Hier worden ook de voorraden geboekt, orders gepikt en collecties verzendklaar gemaakt. “Normaal gesproken kunnen we onze klanten binnen 24 uur uit de brand helpen. Soms al direct aan de telefoon, maar anders ligt een order dezelfde middag nog op één van de grote postkarren.”

Snackdag
Naast het personeelsbestand is er in de jaren nog meer veranderd. Waar eigenaar Mark Osinga begon met één merk, Look, heeft ‘Brilmode by Osinga’ tegenwoordig zo’n tien merken in het portfolio. “De gezelligheid op kantoor is onveranderd,” zo vertellen de dames in koor. Nog steeds komen dagelijks interessante onderwerpen voorbij aan de koffiemachine.

De grootste verandering van de laatste jaren?
“Vroeger was maandag altijd de vaste snackdag. Sinds vorige week heeft Mark besloten om dit te vervangen door een wekelijkse fruitmand. We weten niet of dit een hint is, en of de snackdag definitief is verdwenen, maar we hebben de fruitmand voor de zekerheid maar naast de droppot gezet…”